Dag 20 - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van MelvinenJanneke - WaarBenJij.nu Dag 20 - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van MelvinenJanneke - WaarBenJij.nu

Dag 20

Door: MelvinenJanneke

12 Oktober 2017 | Verenigde Staten, Los Angeles

12-10

Knott’s Berry Farm staat vandaag op het programma! Tegenwoordig een pretpark maar zoals de naam misschien al suggereert is dit het niet altijd geweest. In het begin verkocht de familie Knott hier hun boysenberries, een kruising tussen bramen, frambozen en loganbessen. Later begonnen ze ook kip te verkopen om nog een extra zakcentje binnen te krijgen. Deze twee producten waren blijkbaar een recept voor succes wat er voor zorgde dat de rijen steeds langer werden. Om deze mensen te blijven trekken en entertainen begon de familie hier steeds meer kleine attracties te bouwen, denk aan bijvoorbeeld een wensput. Dit is door de jaren heen steeds verder gegroeid totdat er een heus pretpark ontstond. De kip en de jam gemaakt van boysenberries zijn er tot de dag van vandaag nog steeds te krijgen maar zijn allang niet meer de hoofdmoot van hun business.

We hebben van tevoren al een parkeerkaart gekocht en rijden er in het drukke verkeer van LA in twee uur heen.
Na de juiste parkeerplaats te hebben gezocht (is een camper wel een auto?) en gevonden lopen we naar het park. Het is er niet druk en we kunnen al snel de eerste achtbaan nemen, de Ghost Rider. Een zeer snelle en lange houten achtbaan waar je onderdoor rijdt als je naar de parkeerplaats gaat.
We doen ook de twee waterbanen Bigfoot rapids en Timber Mountain Log Ride. Van beide banen worden we een tikje nat maar het zonnetje schijnt, het is zo'n 26 graden dus we drogen snel weer op. Timber Mountain Log Ride is helemaal in Halloween-sferen met aliens en enge beesten tussen de houtzagende mannen.
Ook rijden we een stuk met de pony express mee, een achtbaan waarbij je in een soort van motorhouding zit.
Dit park heeft ook één dark-ride, een treintje waarbij je de mijn ingaat. Precies op tijd voordat de boel ontploft zijn we terug op het station. Ook rijden we mee onder water om een digitaal schietspel te spelen, tot Melvins genoegen heeft hij ook deze keer een hogere score dan Janneke. Na afloop van de rit kan je zien wie de hoogste scores hebben gehaald in jouw karretje, die dag en ooit. De man die de hoogste score ooit heeft gehaald heeft ook de één na hoogste op zijn naam. En de twee na hoogste. En de drie na hoogste. Vier en vijf doen ons ook erg bekend aan. Scherpe detectives dat we zijn denken we dat niet op dezelfde dag heeft plaatsgevonden omdat onze verdachte twee verschillende outfits aan heeft op de foto’s maar dat kan ook een manier zijn om ons op een dwaalspoor te brengen. Na de achtbaan Jaguar wil Melvin graag de Silver Bullet doen, een achtbaan waarbij je onderaan de baan hangt met je voeten los. Dit is voor Janneke een beetje teveel van het goede dus Melvin doet deze attractie alleen.
We doen nog twee banen à la crazy mouse en dan worden we eruit geveegd omdat het park gaat sluiten. Twee uur later gaat het weer open voor Knott’s Scary Farm, een Halloweenfeest.

We laten de camper staan (anders moeten we nog een keer parkeerkosten betalen) en wandelen 1 mijl naar de Target, daar hebben ze misschien de felbegeerde SNES Mini classic waar Melvin op zit te azen. Kan je die niet in Nederland kopen dan? Jawel, maar dat is een andere versie en het is wel heul tof om een Amerikaanse versie op de kop te tikken. De Gamestop in de buurt van de camping had ze nog niet geleverd gekregen, dus we beproeven ons geluk bij de Target. Kunnen we gelijk nog wat boodschappen doen.
Deze winkel heeft ze wel binnengekregen, dertig stuks die middag en er staan er nog vier. Koortsachtig wordt een medewerker gezocht en gevonden en kunnen we het apparaat meenemen.
We halen nog wat benodigdheden en komen een proefpakket Angry Orchard tegen, cider wat we graag uit willen proberen maar nog niet in andere winkels gezien hebben. Het is wat zwaar dus we kijken wat een Uber terug naar onze camper kost. Gelukkig is dit net iets meer dan vijf dollar dus nemen we het pakket mee.
Het park is inmiddels weer geopend en geheel in Halloweenstijl. Er zijn doolhoven gemaakt waarin je loopt en er allemaal verklede acteurs je graag laten schrikken. Ook zijn er scare zones waar acteurs vanuit alle hoeken en gaten kunnen komen om je de stuipen op het lijf te jagen. Ze komen niet aan je, maar wel dichtbij. Janneke schrikt zich elke keer een hoedje kruipt zowat in Melvins broekzak, die dit naast zijn eigen schrikken reuze amusant vindt.
We staan lang in de rij voor het Trick or Treat doolhof, het is een heel stuk drukker in het park dan overdag en uiteindelijk krijgen we beiden een zaklamp en gaan trick or treat'en door een donker huis, waarbij in elke kamer wel iets of iemand is waar je je de pestpokken van schrikt. Janneke houdt Melvin goed vast, maar daar waar hij door wil lopen heeft Janneke als instinct te bevriezen als ze schrikt, een ietwat onhandige combinatie. Verderop in het huis vallen alle zaklampen uit en schrikken we in het donker ons een weg naar buiten.

Eenmaal een beetje bijgekomen gaan we onderweg naar de eettentjes, via een mistige frightlane en komen aan bij het begin van een show. Er zitten veel politieke grappen en celebreties in, het meeste is voor ons zeer goed te volgen.
Na het eten besluit Melvin dat we het park gaan verlaten omdat Janneke hard op weg is naar een zenuwinzinking, dit is echt haar cup-of-tea niet. Janneke voelt zich schuldig omdat Melvin zich er zo op verheugd had maar heeft het ook wel echt gehad voor vandaag.
Op de terugweg naar de camping hadden we verwacht lekker door te kunnen rijden, maar dat moet je in LA klaarblijkelijk niet verwachten. Met wat vertraging komen we rond half één aan bij de camping en op de gebaren van Melvin, bijgeschenen door de telefoon, zodat we niet hard hoeven te praten parkeren we achteruit in. Het gaat elke keer al beter!

• 16 Oktober 2017 - 19:07

Danielle: