Dag 38 - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van MelvinenJanneke - WaarBenJij.nu Dag 38 - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van MelvinenJanneke - WaarBenJij.nu

Dag 38

Door: MelvinenJanneke

30 Oktober 2017 | Verenigde Staten, San Francisco

30-10

We ontbijten vandaag bij een Denny’s in de stad, we hebben nog lang niet alles op de kaart gehad. Na een voedzame maaltijd lopen we naar de pieren van San Francisco, bij pier 43 zit een arcade-museum die we willen bezoeken. Het is lekker weer vandaag maar we hebben we een rugzak vol spullen mee voor als het afkoelt, daar we vanavond ook nog een programma hebben.
Het arcade-museum is niet heel groot maar heeft wel ontzettend veel automaten staan, flipperkasten, toekomstvoorspellers en diorama's. Dit waren niet de computerkasten die Melvin had verwacht maar dus vooral heul oude diorama’s die na het inwerpen van een kwartje uiterst krakkemikkig maar schattig tot leven komen.
Hierna lopen we nog wat door Pier 39, een mooi aangeklede bonte verzameling van winkels, het doet een beetje Disney-achtig aan.

Om half vijf melden we ons bij pier 33, we hebben maanden geleden al een tour gereserveerd op Alcatraz omdat deze zo populair is. We zijn met een groep van 30 mensen voor een behind the scenes tour, deze tour is uitgebreider dan de gewone tour en je wordt hierbij begeleid door een park ranger en een docent. We worden begeleid door Steven die zeer beeldend kan vertellen over de geschiedenis van Alcatraz, welke in 1850 begonnen is als fort, waarna het een militaire gevangenis werd tijdens de burgeroorlog. Hierna werd het een federale gevangenis voor die gevangenen die zich niet aan de regels konden houden in de normale gevangenis. In 1963 sloot deze gevangenis, het was nogal duur om het gebouw in wind en water te onderhouden en heeft het een tijd leeg gestaan. Het is twee jaar uit protest bewoond door native americans en in de jaren 70 werd het een officieel national park. Op het eiland staat niet alleen een gevangenis, maar ook een klein dorp voor de gevangenisbewaarders en hun familie, enkel gescheiden door een hek. Het dorp had ook een postkantoor en zaal voor feesten en partijen.
We komen in de gevangenis op plekken waar je normaal niet komt, zoals in de film- en kapelzaal. Vanuit hier heb je zicht op San Francisco, wat zeer frustrerend moet zijn geweest voor de gevangenen. Ook komen we in de kelder waar je eigenlijk in de slotgracht van het fort staat. Deze is gebruikt voor de eenzame opsluiting in het pikkendonker maar dit bleek toch een beetje te ver te gaan dus is deze een etage omhoog verplaatst. Nou we hebben ook in deze cellen gestaan maar het lijkt ons nou niet bijster veel beter.
In het douche-gedeelte krijgen we van ranger Christina uitleg over de verschillende materialen waarmee de gevangenen shivs and shanks, wapens, maakten en in andere gevangenissen nog steeds maken. Verveling en noodzaak maakt een mens uitermate inventief. Ze heeft een prachtig lugubere verzameling voor ons uitgestald.
Na de behind the scenes tour van twee uur halen we de audiotour op, ingesproken door gevangenisbewaarders en gevangenen die Alcatraz hebben meegemaakt. We lopen nu zelf, tussen de plebs, door de gevangenis, de zon is inmiddels ondergegaan wat een speciale sfeer geeft. In de eetzaal wordt een lezing gegeven over Al Capone, een van de meest beroemde gevangenen van Alcatraz. Ook laat een ranger zien hoe de deuren van de cellen geopend en gesloten worden. Een zeer indrukwekkend geluid.
Hierna worden we de gevangenis uitgeveegd maar is er nog tijd om een korte film over het eiland te bekijken voordat de laatste boot vertrekt. Ook hier hebben we bij lange na niet alles gezien maar het lijkt ons geen goed idee om er achter te blijven. We zijn zo’n vijf uur zoet geweest en wandelen terug naar het hotel.

• 05 November 2017 - 22:31

Alice:

Interessant, maar blijf ver van de gevangenissen vandaan